top of page
Search
  • Writer's pictureאייל גל

רשימת ספרים מומלצים בחינוך

Updated: Jul 26, 2023

הורות | חינוך ילדים | טיפול רגשי | הוראה מותאמת | בעיות התנהגות | קשיים חברתיים | לקויי למידה | הפרעות קשב וריכוז | חינוך מיוחד | גידול ילדים

ילדי ההליקופטר – טיפוח מסוגלות עצמית וכישורים חברתיים | אייל גל

כותב הסקירה: אריק בלום

ספר הדרכה להורים

הספר הפסיכולוגי-חברתי החשוב הזה הינו ספר הדרכה להורים המציג שיטה ייחודית בשם "גלגל הצלחה" להתמודדות עם בעיות התנהגות ואתגרים חברתיים של ילדים, בעיקר אלו המכורים למסכים.


מדוע ילדים רבים חווים חרדות חברתיות?

מדוע ילדים רבים חווים הפרעות קשב וריכוז?

מדוע ילדים רבים חווים התפרצויות זעם בבית הספר?


אייל גל, מנחה חינוכי-התנהגותי, התמודד בחייו האישיים עם החוויות הללו, ולמזלו היתה לו אימא שהאמינה ביכולות שלו, והיתה לו בכיתה ו' מורה מחנכת בשם: שרה קוכלסקי שתמכה בו. "הראשונה שנתנה לי להרגיש שאני שווה משהו" (עמוד 9).


אייל היה חביב הבנות, כתב מאות שירים, אבל סיים את התיכון ללא תעודת בגרות.

הוא שירת בצה"ל בנח"ל, הופיע בלהקה והצליח כרכז מועדונית למתבגרים בסיכון.

בגיל 30 אייל הצליח להשלים בגרויות, ללמוד חינוך באוניברסיטה – תואר ראשון ותואר שני, וביוני 2016 יצר את "גלגל הצלחה" – תוכנית מצליחה ומרכז להקניית מיומנויות חברתיות, ואת התוכנית הזו הוא מתאר בספר.


אייל סייע למאות ילדים ומשפחות, והוא מציג בספר את תפיסתו החינוכית בליווי דוגמאות הממחישות את ההתמודדות עם אתגרי דור חדש של ילדים והורים, ילדים שאותם הוא מכנה בשם: "ילדי ההליקופטר": "תוצר של הורות מודרנית שלעיתים מגוננת ומתערבת מדי בחיי הילדים" (עמוד 18).


אייל מציג בספר תיאוריות מעולם הפסיכולוגיה של החינוך, ומציג את תוכנית "גלגל הצלחה" שכוללת שיטות עבודה וכלים ייחודיים שהוא פיתח כדי להתמודד עם קשיים התנהגותיים אצל ילדים בדגש על ארבעה תפקודים ומיומנויות חשובים: תפקודים ניהוליים, אימפולסיביות, שליטה עצמית-רגשית, תחושת מסוגלות עצמית.


ספר מומלץ בחינוך ילדים המתאר את האגרסיביות והתוקפנות המאפיינים את הנוער בדור הנוכחי, בעידן שבו התפוגגה הסמכות ההורית ואין הצבת גבולות.

העידן הטכנולוגי הביא לתמורות מהותיות בהתנהגות של ילדים המכורים למסכים.


"תופעת ריבוי המולטימדיה, החושפת ילדים ונוער למסכים למשך שעות רבות ביום, גורמת לתסמינים של רגזנות, גריות יתרה, בעיות בריכוז, התקפי זעם, התמוטטויות עצבים תדירות והתנהגות מתעמתת-ממרה" (עמוד 31).

החלק החשוב והייחודי של הספר מציג את תוכנית "גלגל הצלחה" המיועדת לטיפול בילדים המתמודדים עם קשיים רגשיים והתנהגותיים.


השיטה חווייתית ומבוססת על שימוש בכלים מקוריים שפיתח כמו למשל: גיבורי-על המשמשים כלי לפיתוח מודעות עצמית והעצמה, ומשחקים כמו משחק השחמט המחזק איפוק, תכנון וספורטיביות (לדעת להפסיד בכבוד). המתכתבים עם עולם הכוחות הפנימיים שיצר המחזקים את תחושת מסוגלותם לאורך התכנית.


אייל מקדיש בספר הדרכה להורים זה פרק חשוב לפער הדורות, ועורך השוואה מעניינת בין הדור הנוכחי לדור ההורים בהיבטים התנהגותיים-חברתיים. הפרק הזה הזכיר לי את ילדותי בדור שבו לא היו עדיין מסכים, וילדים שיחקו בחברותא כל יום בחצר, ואני מאושר על שהייתי ילד בדור הקודם.

משנתו החינוכית ופועלו של אייל הזכירו לי את יאנוש קורצ'אק ותפיסתו החינוכית, וזהו לדעתי ספר חובה לכל הורה ולכל מורה-מחנך בישראל, ובעיקר לאלו המחפשים פתרונות להתמודדות עם בעיות התנהגותיות-חברתיות אצל ילדיהם.



אל תוותרו עליי: מדריך מעשי להתמודדות עם הפרעת קשב ולקויות למידה | שמר ארזי

כותב הסקירה: אייל גל

ספר מומלץ בחינוך

ספר מומלץ בחינוך ילדים מאת שמר ארזי נוצר בתוכו רגעים לא פשוטים מחד, אך קסומים ומופלאים מאידך מעולמו הפנימי והרגשי של ילד המתמודד עם הפרעות קשב ולקויות למידה מורכבות. לצד תסכולים רבים שמר הצליח להפוך להיות איש מקצוע מומחה בתחומו המסייע להורים ולצוותים חינוכיים להבין את עולם הקש"ר ולתמוך בילדיהם המתמודדים עם הפרעת הקשב.

הספר מחולק לשלושה חלקים:

סיפור אישי 2. המדריך 3. התנהלות יומיומית בבית


ברשותכם, את החלק הראשון, שבעיני עשה ספר הדרכה להורים זה טוב כפי שהוא, אשאיר לסוף.


ב"המדריך" (החלק השני) שמר לוקח את הקורא אל העולם האקדמי, אל האבחנות, ההגדרות וההבנה המעמיקה המשרטטת את גבולות עולם ההפרעות והלקויות הנויורולוגיות. שמר מכוון ומדייק, ומסביר מעולמו שלו כאיש מקצוע בתחום על מאפיינים, תהליכי אבחון והכוונה לה בדרך כלל קבלת ההחלטות באשר לילדיהם.


בחלק השלישי והאחרון הקורא פוגש את ההפרעה בחיי היומיום, גם שם הכותב מספק מידע רב על תחום הקשב אך לא פחות, על תחום לקויות הלמידה וכיצד אלו משפיעים על התנהגות הילדים בבית. חלק זה רווי במידע, טיפים ועצות מועילות להורים.

ועכשיו, לדבדבן שבקצפת.


בחלק הראשון, ובעיני החלק המשמעותי ביותר בספר, שמר מתאר את ילדותו בצל הפרעת הקשב ולקויות הלמידה לאורך 62 עמודים אותם קראתי בשקיקה. הכתוב ברור וישיר. שמר מספר בגובה העיניים באופן כמעט אינטימי וחשוף את קשייו בשפה פשוטה המאפשרת לך לצלול פנימה אל תוך עולם לא מווסת ולא יציב של ילד שאינו מצליח לעמוד בסטנדרטים של הוריו וכן בציפיות מוריו.


כילד עם קשיי קשב וריכוז ולקויות למידה התחברתי לכל משפט, כל פסקה בסיפורו האישי של הכותב. הרגשתי שהוא כותב עבורי, לכבודי, את הספר הזה. המוטיב החוזר והמוביל של הספר "אל תוותרו עליי" הוא לא אחר מאשר תסכוליו של שמר הילד וכיצד תסכולים אלו השפיעו לאורך חייו המוקדמים, כיצד טלטלו רגשית את עולמו. בכל דבר שניסה לעשות טוב – נכשל. שמר מסביר היטב בספר כיצד הפרעת הקשב משפיעה על כל פרט ופרט באינטראקציה של הילד עם הסביבה.

ניכר מדבריו של הכותב כי הוא איש מקצוע ייחודי ומיוחד, טוב לדעת שישנם אנשים כמו האיש ההוא בעולמנו החינוכי והטיפולי. הספר מומלץ עבור הורים, אנשי חינוך וטיפול הרוצים להבין לעומק נושא זה ולקבל כלים יישומים בכדי לסייע לילדי הקש"ר.


לבנות גן חברתי - מדריך מעשי לגננת החברתית | ד"ר עדה בקר

כותב הסקירה: אייל גל

ספרים מומלצים בחינוך

"ילדים שואפים להיות אהובים ורצויים. עם זאת, לרבים מהם חסרות המיומנויות הנדרשות ליצירת יחסים מתגמלים ולכיבוש מקום בזירה הסואנת בגן. לתרומה שלך יש חשיבות יוצאת דופן, בין אם את גננת בעלת ניסיון רב ובין אם מנוסה פחות".

כך כותבת בקר בגב הספר עבור קהל הקוראים. פסקה שאין איש יכול להישאר אדיש אליה.


ד"ר עדה בקר היא מומחית להתפתחות חברתית בגיל הרך, מפקחת ומדריכה בגנים ובמעונות יום ויועצת להורים לילדים בגיל הרך.


מתוך רשימה של ספרים מומלצים בחינוך, "לבנות גן חברתי" הוא אחד המשמעותיים והמעשיים ביותר שקראתי בתחום החינוך החברתי לגיל הרך. ספר מקצועי המהווה מדריך חינוכי יישומי בעל אג'נדה מגובשת וסדורה, עבור גננות המעוניינות להכיל ערכים רגשיים וחברתיים בגן שלהם ולהפוך להיות גננת חברתית.



בקר מצליחה לגרום לקורא להבין עד כמה משמעותי התחום החברתי בגן. בניגוד לספרים האוחזים בגישות הטוענות כי יש לטפח את היכולות האקדמיות כבר בגיל הרך, בקר בוחרת לשים את הזרקאור על ההתפתחות החברתית-רגשית של הילדים בגיל הרך, בטענה כי פיתוח כישורים חברתיים לילדים בטווח גיל זה יחזקו את יכולותיו וישפיעו על חייו הבוגרים, ואילו פערים רגשיים וחברתיים שיצבור בתקופת הגן, יהיה קשה לצמצם גם שנים קדימה.


"לבנות גן חברתי" הוא ספר חשוב בן 108 עמודים, רווי עצות ורעיונות לשילוב הרעיון החברתי בגן, הוא כתוב באופן ברור, קולח וישיר. אני מאמין שכל גננת או מטפלת בילדים בגיל הרך חייבת לקרא את הספר הזה, ללמוד את גישתה של בקר ולהתחיל כבר ליישם - המרוויחים העיקריים יהיו הילדים.



מסע אישי | ליאת הדר עובדה

כותב הסקירה: אייל גל

ספר הדרכה להורים

לו היינו זבוב על הקיר בתוך כיתה מיוחדת ומאתגרת המלאה ב"כל טוב" של ריגושים וטלטלות, של קשיים רגשיים ולקויות למידה? לו יכולנו להיכנס למחשבותיה המזוקקות של מורה לחינוך מיוחד ולתהות יחד איתה על הדילמות שעולות? וכיצד ניגשים לבסוף לפתור את הבעיות? מהו החזון החינוכי ואיך ניגשים להגשים אותו עבור כל אחד ואחת מתלמידי הכיתה?

הרבה ספרי חינוך וטיפול אקדמיים קיימים, אך ישנם מעט ספרים המתארים עשייה חינוכית בגוף ראשון והספר "מסע אישי" הוא כזה - יומן מסע חינוכי המתאר היטב את יומה ואתגריה החינוכיים של מורה לחינוך מיוחד בישראל, בשפה ברורה, בגובה העיניים כך שכל קורא וקוראת יכולים להזדהות ולהבין. הספר "מסע אישי" כשמו כן הוא, הוא יומן מסע של מורה אחת שמחליטה להיאבק למען הצלחת תלמידיה במקום שאחרים לעיתים מוותרים.

ליאת הדר עובדיה, כותבת ספר מומלץ בחינוך זה, מספרת בתשוקה הראויה והכה מאפיינת את העוסקים במלאכת החינוך, על עבודתה ועל האתגרים שפוגשת בדרך בכנות וברגישות, היא מעלה שאלות לאורך הספר שראוי שכל אחד ואחת מאיתנו יערער בהן.

כיצד מנהיגים כיתה מאתגרת?

איך מצמצמים את הפערים הלימודיים ומתייחסים לקשיי התלמידים באופן דפרנציאלי?

על מה מתבססת הלמידה?

כיצד מעוררים מוטיבצייה בצל לקויות הלמידה?

ועוד שאלות עליהן מתקבלות תשובות לאורך הקריאה.

ספר הדרכה להורים זה עובר בין שבעה ערכים היוצרים יחדיו את צמד המילים מסע אישי, וככל שמתקדמת הקריאה הכותבת מדייקת לנו יותר ויותר את תפקידה החשוב והמשמעותי של המחנכת בהתאם לכל אחד מהערכים המצוינים.

מסע אישי - מנהיגות, סבלנות, עוצמה, אכפתיות, יצירתיות, שייכות ויושרה.

הספר תוחם 215 עמודים של עונג צרוף לכל אדם שחינוך זורם בעורקיו. המסע האישי של המחנכת שקיבלה לידיה כיתה מאתגרת, הופך במהרה למסעו האישי של הקורא הנשאב לשאיפתה שלה להעניק לתלמידי כיתתה, אמונה ביכולותיהם והישגים לימודיים.

אני ממליץ לכל מורה ומחנכת בישראל לצלול אל הספר, להיכנס אל תוך הכיתה המיוחדת בהובלתה של אשת החינוך ליאת הדר עובדיה, ולקבל כלים, שיטות עבודה וגישה נכונה ומותאמת בעבודה עם תלמידים מתקשים, משום שכל מחנך ומחנכת בעולם זקוקים למנהיגות, סבלנות, עוצמה, אכפתיות, יצירתיות, שייכות ויושרה, או בקיצור - מסע אישי.



מתאים לי – גישה והנגשה של הוראה מותאמת לכול | ד"ר גילת טרבלסי

כותב הסקירה: אייל גל


ספר מומלץ בחינוך

"מתאים לי? - גישה והנגשה של הוראה מותאמת לכל", סיפרה של של ד"ר גילת טרבלסי, ראש התמחות החינוך המיוחד במכללת קיי, הוא יותר מספר הדרכה להורים, הוא גישה ורוח חינוכית השמה את צרכי הלומד במרכז.


מסע הקריאה בספר ריגש אותי, כאחד שאובחן בנעוריו בקשיי קשב וריכוז לצד לקויי למידה וקשיי התארגנות... ורציתי לכתוב לכם עד כמה הנושא הזה חשוב וכמה הספר הזה יכול להציל נפשות במערכת החינוכית שלעיתים דורסת אותנו, אלו שבשוליים, אלו שאינם מרגישים מתאימים, מוצלחים ומהר מאד, בהיעדר מורים משמעותיים, מוותרים ודברים אלו נשארים אצלנו כמטען רגשי לעוד הרבה שנים.


גישתה של של ד"ר טרבלסי, מקרבת את הקורא לנושא ומספרת לו סיפור אחר אודות "הוראה מתקנת". כבר בגב הספר, מדגישה טרבלסי כי אין דבר כזה הוראה "מתקנת" משום שאיש אינו מקולקל. אמירה חזקה ומשמעותית זו מתווספת לשלל אמירות מתוך הספר, תובנות ושיטות עבודה אותן פורטת, אשר המשותף לכולן היא האמונה ביכולתיו של התלמיד, מציאת סגנון הלמידה שלו, זיהוי החוזקות, עידוד היצירתיות, שימת דגש על הפן הרגשי והחברתי לאורך הלמידה ועוד... שבמרכז כל אלו ניצבת התאמת ההוראה לתלמידים, ולא להיפך.


נשמע טריוויאלי לא?


הלוואי שכך הייתה פועלת המערכת. ניכר שגישתה של ד"ר טרבלסי יכולה לסייע לרבים ממורי ישראל להבין ולחזק את התלמידים המתקשים, לאמץ גישת הוראה שמותאמת לכול. עבור מורים לחינוך מיוחד ובעלי מקצוע בתחום ההוראה המותאמת, הדברים הנזכרים מעלה, הם הבסיס לכל אינטראקציה לימודית בין מורה לתלמיד.


הספר "מתאים לי?" הוא ספר עיון אקדמי אומנם, אך ברוח נושא הספר הוא נגיש וידידותי לקורא ומתבסס על הרעיונות המובאים בו גם באופן הניסוח והעימוד הקריא. הספר רווי מידע, יש בו תרשימים וטבלאות, כלים ושיטות הוראה מותאמות שעבור הורים לילדים מתקשים ועבור מורים בכלל, יכולים לשנות מציאות של ילדים ותלמידים רבים.


זוהי המלצה חמה עבור כלל אנשי ההוראה "לסחוב" עוד ספר אחד בתיק שהוא גישה ורוח חינוכית שכל מורה צריך להכיר. הספר מהווה צידה חשובה לכל מסע חינוכי שרובנו יודעים היכן מתחיל, אך אף פעם לא יודעים כיצד הוא יגמר.



יש לכם עוד רעיונות לספרים מומלצים בחינוך שתרצו שנוסיף לרשימה? צרו איתנו קשר!


1,890 views0 comments
bottom of page