top of page
Search
  • Writer's pictureאייל גל

שמונה טיפים למשפחה בתקופת קורונה

Updated: May 20, 2021

איך להיות יחד בסגר מבלי לאבד את השפיות?

בינינו, לא רק הקורונה מדאיגה אותנו ההורים, אלא בעיקר העובדה שמשימת סדר היום הועברה מבתי הספר והגנים אלינו בן לילה. ואיך שורדים יום שלם עם ילדים מבלי שנאבד את השפיות?


אז הנה 8 טיפים למשפחה בהסגר:


1. להוקיר תודה:

הזדמנות טובה להוקיר תודה למורי ילדינו, שעושים את זה לאורך שנים. גם אם לא ב100% הצלחה, עדיין... הם עומדים מול כיתות של למעלה מ-30 ילדים לאורך יום שלם. מוזמנים להתייעץ איתם, לשלוח הודעות ולקבל טיפים מאנשים שמרגישים שעבודתם היא שליחותם. והאמת? הם רוצים להרגיש מוערכים. ומגיע להם.


2. הזדמנות להקניית הרגלים:

נכון מעצבן אתכם שהם פותחים משחק ומיד עוברים למשחק הבא עוד לפני שמסיימים? וכל הסלון בלאגן... נסו להנחיל תרבות משחק בה לא עוברים למשחק הבא לפני שסוגרים ומחזירים למקום את המשחק הקודם. תתעקשו, תדרשו, תקשיחו עמדות, לאחר מכן תגמישו ותעזרו להם להצליח, תיהיו עקביים ובתוך שבוע, הקנתם הרגל.


יש המון הרגלים. לדוגמא הרגלי שיח. למשל, כיצד הם פונים אלינו? לאחים שלהם? איך נגיב בשיח צעקני, כיצד נתמודד עם חוצפה? ההתנהגות שלהם תלויה באופן בו אנו מגיבים לה. נגיב לצעקות ונקיים שיחה, נלמד אותם שזה בסדר לצעוק.


אם לא נקיים שיחה נחמד אותם שיש דרך אחרת לפנות אלינו. יש לנו פתאום זמן ומקום לעשות חינוך. אין יותר תירוצים. אל תפספסו את ההזדמנויות לחנך את ילדיכם.


8 טיפים למשפחה בהסגר

3. זמן שיעמום חשוב לדור הזה כל כך:

השיעמום חשוב להתפתחות ילדינו. המשועממים ביותר חולמים חלומות וממציאים המצאות. המסך מאד דומיננטי בימים אלה, וגם פותר הרבה בעיות בתקופת הקורונה. אל השתדלו לקבוע סדר יום בו ידעו מראש מהם זמני המסך, זמני המשחק החברתי, מתי זמן למידה ותרגול ומתי זמן שיעמום?


כן. זמן בו לא עושים כלום, ושיטפסו על קירות. בזמן השיעמום הקפידו על השיח המכבד ועל גבולות ההתנהגות. כולנו יודעים שהם לא רגילים כבר להשתעמם, כך ששיעמום לא מבוקר יכול להפוך לאש ותמרות עשן די מהר.


4. אז הוא בוכה, מה קרה?

בכי לא הרג אף ילד מעולם. מותר לילדים לבכות, בתנאי שהמבוגר יודע גם איך לסיים משבר בתוך זמן קצר ולהוריד אותו מהעץ שנתלה עליו. הבכי מפתח לא רק את הריאות, גם את החוסן הנפשי והמנטלי של ילדינו. העניקו להם באהבה את החוסן הזה.


5. הורות יצירתית ורלוונטית:

הורות בצל הקורונה הופכת מיום ליום לאתגר חינוכי מורכב. עלינו להתאים את ההורות לתקופה כדי שתיהיה נכונה ורלוונטית לעובדה שיש כאן משפחה ב"סיר לחץ" ושגרה חדשה בה הילדים לא יכולים לפרוק אנרגיה בחוץ, בה אין מסגרות חינוך, אין סבתא ואין חוגים, ויחד עם זאת, אנו ההורים, לא יכולים לצאת החוצה כדי להשיג מנת שפיות. יצירתיות מאופיינת קודם כל בגמישות שלנו להסתכל על האתגר מזוית אחרת - היכולת לפתור בעיה שצצה באופן לא בנאלי ושגרתי.


היא מלמדת אותנו לבחור במה להאבק ובמה להתגמש עם הילדים, יצירתיות היא הנכס הכי גדול שיכול להיות לנו בעת הזאת, וזה הזמן לתרגל אותה, כדי שתשאר כמיומנויות הורית גם אחרי המשבר.


6. בואו נסלק את סלע האשמה מהחזה שלנו:

אף יועץ חינוכי לא למד כיצד להדריך הורים בתקופת קורונה, אז אל תרגישו רע כשאתם מרגישים לפעמים חסרי אונים וללא תשובות, משום שכולנו נקלענו למצב מאתגר ופועלים לרוב על פי האינטואיציה.


7. אין לכם שליטה כעת – שחררו את המושכות:

אין לכם שליטה. מה לעשות? אין לכם שליטה. אתם לא יושבים בשולחן קבלת ההחלטות. אין לכם שליטה. תצטרכו להסתפק באינפורמציה שעוברת בחדשות. קבלו את זה, אמצו את זה, הכירו בעובדה שאתם לרגע לא אדונים לחייכם. חכו שהסערה תחלוף. צרת רבים חצי נחמה. כשתבינו את זה יהיה לכם נעים יותר ושלו.


8. הציבו סדר יום ויזואלי המרכז הבית:

סדר יום הוא הכרחי כדי לצלוח את התקופה - כדי ליצור לילדינו גיוון, עניין ושגרה כמה שניתן, בתקופה שהיא הכי לא שגרתית בחיינו. שלבו בסדר היום עבודות יצירה/אתגר/ספורט, למידה, זמן סרט, משחק קופסא, קריאת ספר, מטלות בית, וזמן חשוב של כלום ושום דבר ותלו את סדר יום במרכז הבית, המורכב מציורים שמסמלים את המעברים משפעילות לפעילות.


מאחל לכם תקופה משפחתית מפרה ומגבשת, ושנחזור לשגרתנו הבריאה בהקדם!


כותב המאמר: אייל גל, M.A בחינוך - מומחה בהקניית מיומנויות חברתיות והתנהגותיות לילדים. מחבר הספר "ילדי ההליקופטר" ומייסד מרכז "גלגל הצלחה".


18 views0 comments
bottom of page